O jeho tvaru a podobě uvažoval již Leonardo da Vinci, ale prakticky světlo světa spatřil první řetěz až v roce 1880 a to pod rukou švýcarského inženýra. Nejvíce ho samozřejmě známe od dětství z jízdních kol a nejednou jsme zažili, když nám řetěz spadl a my ho museli někdy docela složitě vracet zpět. Nemluvě o tom, že díky mazivu jsme moc čistě nevypadali. To byl ale krůček k tomu, aby se vyzkoušel na motorkách. Výroba se podstatně vylepšila a nabízí se dokonce i v barevných provedeních. No řekněte, takový zlatý řetěz, když bude ladit s designem dvoukolového miláčka, je přece pěkný pohled. Samozřejmě na účelu to nic nemění, ale oko to potěší.
Jeho působení je velmi důležité
Není to žádná složitá konstrukce, ale musí 100% fungovat, jelikož pokud zrovna nevlastníte motorku s kardanem, tak vás daleko nedoveze. A protože musí skutečně vykonat mnoho práce a vydržet velké působení síly, tak jsou na výrobu kladeny vysoké nároky. Řetězy na motorku musí být především z kvalitního materiálu a také řetězové články by se měly volně pohybovat, i přes tu skutečnost, že zde musí být co nejmenší možná vůle jednotlivých dílků. K pohybu dochází mezi pouzdrem a čepem a další pohyb je mezi pouzdrem a válečkem. To jsou místa, která se musí co nejlépe udržovat v čistotě a také důkladně promazávat. Pak fráze „kdo maže, ten jede,“ nebude jen otřepenou větou, ale skutečností, navíc se tím zvýší životnost samotného řetězu. Důkladné promazání totiž zaručí to, že se vůle uvnitř nebude nadměrným zatěžováním zvětšovat.
Vybíráme správnou velikost
Doporučené délka je vždy podle značky motocyklu. Lišit se mohou silniční mašiny od soutěžních strojů. Zde se moc nehledí na výdrž řetězu, protože tu budou platit jiná pravidla. Proto se upřednostňují tak zvané netěsněné řetězy. Ovšem také vyžadují daleko větší péči na čištění, přece jenom když si vezmeme v úvahu, do jakého terénu se musí vyhrabat a v podstatě za jakéhokoliv počasí.
Pro klasické účely jsou vhodnější těsněné, kdy se těsnění nachází mezi vnitřní a vnější destičkou. Dokonale upevní prostor mezi čepem a pouzdrem. Již z výroby by zde mělo být uzavřeno určité množství maziva, které by tu mělo zůstávat. Samozřejmě těsnění pak zabraňuje i veškerým nečistotám, aby vnikly dovnitř. Vhodným ošetřením si pak zajistíme nádhernou a klidnou projížďku.