První, co by vás mělo zajímat, je výkonnostní třída motorových olejů ACEA (API). Zásadní je také viskozita oleje definovaná třídou SAE. Výkonnostní třída určuje, jde-li o mazivo pro vznětové nebo zážehové motory, jedná-li se o motorizace s přímým vstřikováním, případně mohou mít některé oleje prodloužený interval pro jejich výměnu.
ACEA A1 (B1)– olej standardních parametrů s běžným intervalem jeho výměny. Písmeno A značí oleje pro zážehové motory, písmeno B pro vznětové (dieselové) motory.
ACEA A3 (B3)– maziva určená pro vyšší zátěž. Interval výměny olejů je prodloužený.
ACEA A4 (B4)– oleje pro motory s přímým vstřikováním.
Výkonnostní třída oleje je pro funkci vašeho motoru zásadní, a pokud použijete olej doporučené výkonnostní třídy, prakticky nezáleží na tom, od jakého je výrobce. Nepatrné rozdíly zaznamenáte, ale k poškození motoru v podstatě nedojde.
Orientace v číslech
První číslice před písmenem Wznamená hodnotu teploty, při jaké startuje motor v zimních podmínkách. Čím je číslo blíže k nule, tím bude vhodnější pro provoz v zimních měsících. V zásadě je takový olej více tekutý za studena a lépe motor promaže, takže např. olej 5W-40 se hodí pro zimní provoz, olej 10W-40 naopak pro teplejší roční období.
Druhá číslice za písmenem Wa pomlčkou značí, jak hustý je olej za vyšších teplot (v létě). Vyšší číslo v tomto případě vyzdvihuje extrémnější letní teploty, při kterých je motor dostatečně mazán. V našich klimatických podmínkách mírného pásma (i přes časté letní tropické teploty kolem 37 stupňů) je optimální třída oleje 40 a 50. Třídy olejů 30 jsou vhodné pouze pro severské oblasti, např. skandinávské státy, v našich podmínkách je to tedy krajní mez, která se spíš nedoporučuje. Vyšší čísla 60 se používají pouze pro speciální účely (pro závody).
Ideální oleje pro motory středoevropských vozů jsou tedy zpravidla motorový olej 5w-40, nebo 10W-40. Řiďte se však pokyny, které udává výrobce vašeho vozu. Ten také jednoznačně doporučuje typ oleje, jaký je do vašeho motoru vhodný.